De vereniging

Toneelvereniging Toneelgroep Graficus werd in september 1933 in Apeldoorn opgericht. Drukkers van drukkerij Wegener besloten om voorstellingen te gaan spelen ten bate van een goed doel. Het geld dat bij de voorstellingen werd opgehaald ging naar de bestrijding van tuberculose, een veelvoorkomende ziekte onder drukkers in die tijd. Inmiddels is de band met de drukkerij verdwenen. Alleen de naam is overgebleven.

Het bestuur van Toneelgroep Graficus bestaat uit Eltjo Herder (voorzitter), Ria van Zomeren (secretaris), Niels Heij (penningmeester), Lizette Osiecki (algemeen bestuurslid) en Gavin Treep (algemeen bestuurslid).

Leden en stukken

Graficus telt rond de twintig leden van leeftijden variërend van twintigers tot zestigers. Sommige leden spelen alleen, anderen helpen mee met kleding, decors, productie, licht en geluid.

De stukken die we spelen variëren van klassieke stukken zoals Hamlet en Al mijn zonen, tot korte zelfgemaakte montagestukken als Ik zie en het door de coronapandemie geïnspireerde Liefde op anderhalve meter. Maar de focus ligt vooral op teksttoneel van bekende schrijvers. Benieuwd wat we tot nu toe hebben gespeeld? Bekijk de lijst met producties.

We spelen op verschillende plekken in Apeldoorn maar ook geregeld in Arnhem, Beekbergen en Epe. Het enthousiaste bestuur en de leden die voor de productie zorgen, proberen zo veel mogelijk plekken te vinden om zowel de eenakters als de avondvullende stukken te spelen.

Opbouwen voor Een Pompstation

Onze regisseurs

In het begin speelden we vooral kluchten en blijspelen, maar met de komst van regisseur Jan Hendriks in 1978 werd een nieuwe weg ingeslagen. Hij zette klassieke stukken van grote, bekende toneelschrijvers op het repertoire. Met een korte pauze heeft Jan ons twintig jaar geregisseerd. Hij werd opgevolgd door Heleen Hennink en later Bas van den Berg.

Inmiddels hadden ook twee leden de smaak van het regisseren te pakken gekregen: Gerard de Jong volgde de opleiding tot regisseur en maakte bij ons zowel avondvullende stukken als eenakters. In 2016 regisseerde Henk Rijke zijn eerste stuk bij Graficus: Oude meesters.

Aad van der Waal, bekend van Theater Merlijn en voormalig stadsdichter van Apeldoorn, regisseerde twee stukken bij Graficus: Tartuffe van Molière en God van Woody Allen.

Andere activiteiten

We worden regelmatig gevraagd acteurs te leveren voor diverse activiteiten, zoals de Burgerconferentie in het Openluchtmuseum in 2016, uitvoeringen van het NJO in 2014 en de activiteiten van de stichting Koninklijk Apeldoorn. In 2002 deden acteurs mee aan de festiviteiten rondom koning-stadhouder Willem III en in 2006 speelden twee leden een hele feestweek koning Lodewijk Napoleon en koningin Hortense de Beauharnais. Ook tijdens de feesten ter gelegenheid van 200 jaar koninkrijk staken verschillende leden zich in historische kostuums voor het Grand Defilé.

Recensies

Een paar regionale dagbladen schreven een tijdje nog recensies over de stukken van Graficus. Inmiddels gebeurt dat niet meer, maar we hebben de oude recensies nog wel bewaard:
Verre vrienden
Pygmalion
De dood van een handelsreiziger
De miraculeuze come-back van Mea L. Loman
Hamlet
De burger-edelman
Interieur

Van Het is niet de maan en Wie is er bang voor Virginia Woolf? zijn juryrapporten gemaakt toen ze meededen aan respectievelijk de Rabobank Amateurdag en de Theater4Daagse.

Prijzen

De vereniging en haar leden hebben ook een aantal prijzen in de wacht gesleept. Zowel in de plaatselijke als landelijke amateurtheater kringen. Zo wonnen de éénakters ’n Feeks en Het aanzoek de Apeldoornse Rabobank Amateurprijs in de categorie toneel.

Wie is er bang voor Virginia Woolf? werd genomineerd voor de Arend Hauer Theaterprijs en de stukken De dood van een handelsreiziger en Verre vrienden mochten deelnemen aan het Tournooi der Lage Landen in Elsloo, een toernooi voor de beste Nederlandse en Belgische amateurgezelschappen.